(werk) stress, overspannen of burn-out?

Herken je onderstaande punten?

  • Heb je het gevoel dat je alles tegelijk moet doen en lukt dit niet altijd meer?
  • Pieker je veel, slaap je slecht of heb je andere stressklachten?
  • Lukt het niet meer om op het werk alles onder controle te houden?
  • Krijg je het gevoel dat alles te veel wordt?

Stress en overspannenheid zijn veel voorkomende gezondheidsproblemen. De oorzaken van stress zijn uiteenlopend en kunnen zowel lichamelijke als geestelijke klachten veroorzaken. Vooral de laatste jaren leven steeds meer mensen onder grote druk. Er vallen steeds meer mensen uit door stress en Burn-Out klachten. Het is zonde om er in je eentje mee rond te blijven lopen, er is namelijk wat aan te doen!

Signalen van stress:

Moe, futloos, geen energie. Je hebt geen zin meer in dingen die je normaal leuk vindt. Van een normale rustperiode knap je niet meer op.
Doorgaan. Je kunt niet meer stoppen, je hebt de neiging om maar door te blijven werken. Je kunt je niet ontspannen.
Slaapproblemen. Je slaapt slecht in, slaapt niet goed door, of je bent ’s morgens al heel vroeg wakker. Je rust onvoldoende uit.
Snel geïrriteerd. Je hebt een kort lontje, bent sneller aangebrand en krijgt eerder ruzie. Je blijft voortdurend op scherp staan en bent extra alert.
Piekeren. Je kunt dingen niet loslaten.
Emotioneel. Je bent sneller emotioneel. Je incasseringsvermogen is op. Je bent somberder, onzekerder of angstiger dan normaal.
Moeite met concentreren. Je hebt moeite met plannen en organiseren. Je vergeet dingen en maakt meer fouten. Je raakt de controle kwijt.
Gespannen spieren. Je hebt spierpijn, pijn in de rug, nek of in de schouders.
Weerstand neemt af. Je zult sneller een verkoudheid of griepje krijgen.
Lichamelijke klachten. Je kunt last krijgen van verhoogde bloeddruk, benauwdheid.

 Herken je bovenstaande signalen? Grote kans dat je al langere tijd last van een verhoogd stress niveau hebt.

Daar kun je iets aan doen!

Tijdens een stress & Burn-Out traject gaan we samen in kaart brengen wat de stressklachten zijn en wat de oorzaak van deze klachten is. We gaan naar het inspannings- en ontspanningsniveau kijken en bekijken wat jou energie kost of juist energie oplevert. Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie komen ook grenzen aangeven, perfectionisme, verantwoord nee zeggen en time management aan bod. Door middel van het stellen van vragen, doen van oefeningen en maken van huiswerkopdrachten zullen we er samen voor zorgen dat je aan het einde van het traject weer stevig in je schoenen staat.

Wat levert het op?

  • Je leert wat stress inhoudt
  • Je leert de signalen van stress herkennen
  • Je leert wat je kunt doen om het stress gevoel te verminderen
  • Je leert hoe je beter met stress om kunt gaan
  • Je krijgt weer meer balans in je leven