Samen op weg naar een vitale leefwijze

Wat is vitaliteit?

Letterlijk betekent vitaliteit bruisen van de energie en zin hebben in het leven. Je voelt je lichamelijk en geestelijk sterk en fit. Je ziet het leven positief, bent mentaal veerkrachtig en hebt een sterke drive. Je zit lekker in je vel en geniet volop van het leven. Herken je dat? Of wil je dit zelf ook gaan ervaren?

Herken je onderstaande punten?

  • Weinig energie
  • Vermoeid
  • Vage lichamelijke klachten
  • Te veel kilo’s
  • Te weinig tijd voor jezelf
  • Onrustig en gejaagd gevoel

Het kan soms voorkomen dat de balans tussen lichamelijke en geestelijke gesteldheid verstoord wordt, door welke oorzaak dan ook. Je zit dan minder lekker in je vel en bent minder energiek. Door samen te kijken waar de knelpunten zitten kunnen we de oorzaak aanpakken zodat jij weer in balans bent en verder kunt met een gezonde(re) leefstijl. 

Bij welke symptomen kan ik hulp bieden?

  • Hoge werkdruk
  • Gewichtsproblemen
  • Slecht slapen
  • Vermoeidheid
  • Stressklachten
  • Vastgelopen in je functie
  • Het gevoel geen grip meer te hebben

Ervaringen met VitAnne:

Enige tijd geleden ben ik een aantal keer bij Anne geweest. Ze heeft heel goed naar mijn verhaal geluisterd. In het verslag dat ik van Anne heb gekregen stonden veel persoonlijke tips en adviezen waar ik veel aan heb gehad. Ook heb ik meerdere eet adviezen van haar gekregen waar ik nog steeds profijt van heb. Anne is zeer professioneel en betrouwbaar. Die ideale combinatie voor een resultaatgerichte oplossing voor mijn probleem.
Rob
In de afgelopen maanden heb ik met hulp van Anne stappen kunnen maken richting meer rust in mijn hoofd en lijf. Ik kijk dan ook met een positief gevoel terug op mijn traject. Anne heeft mij een veilige setting geboden waarin ik mijn verhaal heb kunnen doen.  Anne weet een goede balans in gesprekken aan te brengen tussen luisteren en waar nodig (kritisch) door te vragen. Anne ik wil je bij deze ook bedanken voor alle hulp.
Gerben
Toen ik met Anne een kennismakingsgesprek had, voelde ik meteen een klik. Ik voelde me op mijn gemak en kon alles aan haar vertellen. Ze hielp mij om haalbare doelen te stellen. Ze motiveerde mij om door te gaan en bleef de positieve dingen benoemen. Je kunt altijd bij haar terecht en ze reageert snel. Ik raad iedereen aan om met Anne in zee te gaan, het is zeker geen honger lijden maar de juiste keuzes maken. Zij helpt je daar zeker bij!
Chantal

De zes pijlers waar ik mee werk

Zingeving en passie
Zingeving en passie

Wat is belangrijk voor jou? Wat maakt je blij? Richt daar je aandacht op. Sta jij nog in verbinding met jezelf? Om resultaat te behalen zul je oorzaken moeten aanpakken, nieuw gedrag aanleren en oude gewoontes of patronen moeten doorbreken. 

  
Beweging

Beweging is gezond. Het zorgt er voor dat je stress vermindert, je slaapt beter, het versterkt je botten, je krijgt meer energie, je behoudt je gewicht of kunt afvallen, het is goed voor je hart en je voelt je zelfverzekerder. Pak wat vaker de fiets om boodschappen te doen of naar je werk, pak de trap in plaats van de lift, loop na het eten een blokje om. Allemaal manieren om meer te gaan bewegen.

Ontspanning

Bouw jij genoeg ontspanningsmomenten in voor jezelf? Hoe is het gesteld met je werk- prive balans? Ervaar je stress of een opgejaagd gevoel? Probeer iedere dag naar buiten te gaan, zoek de natuur op. Of zoek een leuke hobby waarmee je kunt ontspannen. Ontspanningsoefeningen of mindfulness kunnen helpen om de innerlijke rust terug te krijgen, neem overdag diverse pauzes van 5 minuten om even tot rust te komen. 

Slaap

Hoeveel uur slaap jij per nacht? Het beste is om 7 tot 8 uur te slapen per nacht, probeer een vaste routine aan te houden. Bouw de dag rustig af, liefst geen TV of andere beeldschermen een uur voor het slapen gaan. Kom je moeilijk in slaap of word je vaak wakker? Probeer dan wat ademhalings- of ontspanningsoefeningen te doen.

Relaties

Reserveer tijd voor dierbaren! Investeer vooral in goede relaties en in mensen die het waard zijn. Teleurstellende relaties kunnen namelijk zorgen voor een slechte gezondheid. Een gebrek aan sociale contacten kan zelfs leiden tot depressie. Zoek vooral mensen die je energie geven en die hetzelfde van vriendschap verwachten.

Voeding

Hoe gezond eet jij? Eet jij minimaal 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag? Vervang witte pasta/brood/rijst door de volkoren variant. Eet zo veel mogelijk vers en minder bewerkt voedsel. Drink veel water en zo min mogelijk gesuikerde dranken. Wees zuinig met suiker!

Wil je weten hoe vitaal je bent?